czwartek, 11 grudnia 2008

NOWE HORYZONTY

Wyznaczamy Nowe Horyzonty! Na zdjęciu jest mój 3. letni synek Adrian. Niech nam będzie inspiracją. Ten Blog jest bowiem dla nas, nie tylko dla mnie. Dla nas - to znaczy dla całej społeczności, która tworzy się wokół idei nowej edukacji dzieci.
Dziś większość krajów UE stosuje edukację włączającą. I choć różnie to wygląda, prawodawstwo Państw Zachodnich wspiera ideę integracji dzieci, rodziców i pedagogów. My w Polsce nadal jeszcze przecieramy szlaki. Trwa debata - co z robić z dziećmi, które mają mikro-zaburzenia i znazły się na pograniczu 'normy'. Inna sprawa, że pora zapytać czym ta norma ma być!?
Kto z nas jest tak naprawdę 'normalny'? I... czy przypadkiem 'normalny' nie oznacza 'nudny', albo 'nieszczęśliwy'? Tomasz Lis, kiedyś powiedział, że nie lubi 'nijakości'. Zauważył też, że w Polsce najchętniej akceptujemy tych, którzy nie stwarzają nam emocjonalnego dyskomfortu: "Czy szkołą prosi nas o zdanie? Czy uczy wyrażania wyjątkowości, którą każdy w sobie ma? Nie. Chowamy ją. W ten sposób brzydko się normalizujemy, a inność i wielorakość nie są pielęgnowane. Nie wyrażamy siebie, a skutki społeczne są takie, że promowane są nijakość i przeciętność. 'Żadność' w innych krajach zamyka wszystkie drzwi. U nas je otwiera."
No, ciekawe... I jakie prawdziwe!
Tutaj więc tworzymy społeczność, w której inny znaczy ciekawy. Inny znaczy wart poznania.
Podzielmy się swoimi doświadczeniami. Ale nie tymi, że chce się ręce załamać i płakać, bo tymi to łatwo i każdy potrafi. Szkoła Niezwykła to szkoła również dla nas - dla dorosłych, dla rodziców, dla nauczycieli, dla terapeutów - byśmy mogli wspólnie się rozwijać, inspirować, dzielić pomysłami, wymieniać rozwiązania, które działają - które się sprawdziły. Będziemy w ten sposób razem wzrastać.
Chcemy stworzyć FORUM na stronie Fundacji, gdzie rodzice i pedagodzy będą mogli wymieniać się doświadczeniami. Może ktoś z Was zechciałby takie Forum MONITOROWAĆ?
Póki co, format Bloga pozwala nam zamieszczać komentarze i prowadzić dyskusję.
Zapraszam!

4 komentarze:

montesorek pisze...

Pragnę wszystkich zachęcić do metody Marii Montessori. Jej znamienne słowa to: " Daj mi czas", które dziecko wypowiedziało do niej. Chcę zwrócić uwagę, że należy dać każdemu dziecku szansę, czas, wsparcie zarówno ze strony rodziców jak i nauczycieli,terapeutów, aby mogło rozwijać się we własnym tempie. Pamiętajcie również,że każdy człowiek ma prawo do błędu i to tylko budujące otoczenie nauczy dziecko, jak błąd może stać się impulsem do wszechstronnego rozwoju.

Danusia pisze...

Witam wczoraj dowiedziałam sie że mój 4letni synek ma dyspraksje czy zna ktoś dobrą książe na ten temat? Bardzo chcę mu pomagac a nie wiem jak.

Unknown pisze...

Ja chętnie wezmę udział w FORUM.

Mój syn ma dyspraksję i epilepsję.
Odmienność ... i chwała Bogu że jest inny ! Szry, smętny kolejny człowiek na świecie to nie jest wyjście. Stawiam na odmienność, kreatywność i niestandardowe postrzeganie świata :)

Ella pisze...

Witam, jestem trochę zdziwiona że od trak dawna nikt tu nie pisze... Danusia zazdroszczę ci tak wczesnej diagnozy! mój syn ma 11 lat i dopiero teraz po usilnym poszukiwaniu pomocy trafiłam do specjalistó , którzy zdiagnozowali u niego dyspraksję z dysleksją, choć od wczesnegodzieciństwa wykazywał symptomy dyspraktyka! Odroczyliśmy jego naukę w szkole, więc teraz idzie do 4 klasy i to mnie przeraża!!!!!!!!!!czy ktoś może mnie wspomóc swoim doświadczeniem w pracy z 11 letnim dyspraktykiem?!